Обдарованість –
поєднання трьох компонентів
Мотивації,
орієнтованої на завдання;
Видатних розумових
здібностей і креативності.
Дж. Рензуллі
Успіх
учителя — це успіх всіх його учнів! Майбутнє — це наші учні Саме вони
становлять інтелектуальну еліту України, їм ми передамо з рук у руки велику
державу, вони будуть множити справами своїми славу Вітчизни.
Слова відомого
педагога XIX сторіччя Й. Г. Песталоцці «Мої учні будуть дізнаватися нове не від
мене, вони будуть відкривати це нове самостійно. Моє основне завдання—допомогти
їм розкритися, розвинути власні іде»» — стали нашим педагогічним кредо.
Для
того щоб робота з обдарованими дітьми не була епізодичною, а складалася в певну
систему, колектив учителів ліцею визначив основні завдання і напрями роботи з урахуванням
індивідуальних і особистісних якостей учнів. Нами розроблена освітня програма,
побудована таким чином, щоб ефективно і своєчасно виявляти та розвивати
інтелектуально-творчий потенціал особистості кожної дитини.
Напрями
роботи
Програма, спрямована
на розвиток академічної обдарованості молоді, ставить за мету створення умов
для розвитку інтелектуальних здібностей дітей і підлітків в умовах ліцею. Вона об’єднує
блоки основної й додаткової освіти
через психолого-педагогічний блок.
Програма розроблена
за трьома напрямами:
• робота з учнями;
• робота з батьками;
• робота з педагогічним колективом.
До
групи обдарованих дітей можуть бути віднесені ліцеїсти, які:
• мають вищі, порівняно з більшістю школярів-однолітків,
інтелектуальні здібності, здатність до навчання, творчі можливості;
• мають домінуючу, активну пізнавальну потребу;
• відчувають радість від розумової праці.
Крім того, можна
зазначити, що для обдарованих дітей характерна висока швидкість розвитку
інтелектуальної й творчої сфер, глибина й неординарність мислення, проте з
цілого ряду причин на певному етапі можуть бути виявлені далеко не всі ознаки
обдарованості.
Умовно
можна виділити дві категорії
обдарованих дітей:
1. Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості
— обдарованості в певній сфері науки (такі учні частіше виявляються в
підлітковому віці).
2. Учні, які не досягають з певних причин успіхів
у навчанні, але володіють яскравою пізнавальною активністю, оригінальністю
психічного складу, неабиякими розумовими резервами (можливості таких учнів
нерідко розкривають у старшому шкільному віці).
Створення
умов для оптимального розвитку обдарованих дітей, чия обдарованість на даний
момент може бути невиявленою, а також просто потенційно обдарованих дітей, є
одним із основних напрямів роботи ліцею.
У роботі з обдарованими учнями ліцей має керуватися принципами:
• індивідуалізації навчання (вищим рівнем
реалізації цього принципу є розробка індивідуальної системи оптимальних умов
розвитку обдарованого учня);
• свободи вибору учня, додаткових освітніх
послуг, допомоги наставника;
• максимальної різноманітності наданих можливостей;
• зростання ролі позаурочної діяльності за умови
зниження навчальних вимог;
• особливої уваги до проблеми міжпредметних
зв’язків в індивідуальній роботі з учнями;
• створення умов для спільної роботи учнів із
мінімальною участю вчителя.
Цілями роботи вчителів з обдарованими дітьми є:
§
виявлення обдарованих дітей;
§
створення умов, що сприяють їх
оптимальному розвитку.
Виявлення обдарованих дітей
Для реалізації мети необхідно вирішити такі завдання:
§
ознайомлення педагогів із науковими даними
про психологічні особливості й методичні
прийоми роботи з обдарованими дітьми;
§
навчання через методичне навчання, педради,
самоосвіту;
§
накопичення бібліотечного фонду з цього питання;
§
ознайомлення педагогів із прийомами цілеспрямованого
педагогічного спостереження та діагностики;
§
проведення різноманітних позаурочних конкурсів,
інтелектуальних ігор, олімпіад, що дають змогу учням виявити свої здібності.
Створення умов
для оптимального розвитку обдарованих дітей,
здатних на впевнений крок у своєму
розвитку
в майбутньому
Для реалізації мети необхідно вирішити
такі завдання:
Ø
Обрати серед різних систем навчання ті
методи, форми і прийоми, які сприяють розвитку самостійності мислення,
ініціативності та творчості, і застосувати їх з опорою на такі правила, як:
§
якісний відбір і вміння обробляти отриману
інформацію (аналізувати, порівнювати, співвідносити, класифікувати, робити
висновки);
§
відведення мінімальної кількості часу на
повідомлення навчальної інформації вчителем та надання учням можливості
самостійного обговорення запропонованого матеріалу;
§
активне слухання без надмірного втручання
вчителя у процес обговорення певної теми учнями (це сприяє кращій взаємодії
учнів один з одним і надає можливість вільно висловлювати думки, що зменшує їх
залежність від учителя).
Ø Надати змогу вдосконалювати
здібності у спільній діяльності з науковим керівником, тому що він:
§ забезпечує високий рівень
консультування учнів з обраної теми наукового дослідження;
§ заохочує учнів до самостійної
діяльності, надаючи їм свободу вибору теми та методів досягнення мети;
§ створює умови для конкретного втілення творчих ідей з
урахуванням певної ситуації та особистісних якостей учня;
§ спираючись на
результативність учня в певній сфері, залучає до діяльності й в інших.
У
процесі розробки індивідуальних програм навчання обдарованих учнів слід
враховувати таке:
• метою індивідуальної програми навчання обдарованого
учня є створення умов для оптимального розвитку обдарованості й водночас для
ліквідації можливих прогалин у пізнанні або дисбалансу в особистісному
розвитку;
• пропозиції щодо створення таких програм можуть
вноситися батьками, вчителем-предметником, класним керівником, наставником,
психологом, педрадою або будь-якими інтими особами, зацікавленими в розвитку
обдарованості учня.
Уважне ставлення до індивідуальності учня передбачає:
§ розуміння
особливостей розвитку обдарованого учня;
§ складання
програми особистісного розвитку учня, що сприяє формуванню адекватного, ставлення
до навколишньої дійсності, поваги до себе, уміння взаємодіяти з іншими і
розвитку шанобливого ставлення до людей (ця програма складається психологом);
§ створення
ситуації продуктивної й емоційно сприятливої взаємодії з однокласниками, з
метою гармонізації розвитку інтелектуальної, емоційної та соціальної сфер;
§
прагнення уникнути в
роботі з обдарованими дітьми двох крайнощів: возведення дитини, на п’єдестал,
підкреслення її особливих прав, з одного боку, а з другого — публічного
приниження гідності або ігнорування інтелектуальних успіхів під час боротьби із
«зоряністю»;
§ розуміння того,
що інтелектуально обдарований учень:
o
може погано адаптуватися до оточення, не мати
розвиненого самоконтролю, незалежності та відповідальності;
o
може потребувати індивідуалізації навчання;
o
може відставати у фізичному розвитку;
o
може не встигати з деяких предметів шкільної
програми;
o
має високу мотивацію до досягнень, прагнення
бути кращим, свідоме зусилля в навчанні, позитивне ставлення до школи.
§ надання можливості вдосконалюватися у спільній
діяльності з однолітками, науковим керівником, через самостійну роботу,
дослідницьку й проектну діяльність, систему виховної роботи та додаткової
освіти.
Основні
напрями реалізації
• виявлення обдарованих учнів;
• створення банку даних програми;
• розробка індивідуальних форм роботи;
• впровадження в навчальний процес інтерактивних
технологій;
• використання активних форм і методів організації
освітнього процесу;
• створення освітніх спецкурсів, спрямованих на
підтримку обдарованих учнів ліцею у процесі розробки індивідуальної траєкторії
розвитку учнів;
• розвиток системи позаурочної навчальної й
позакласної діяльності учнів, яка дозволить ліцеїстам демонструвати свої
досягнення на шкільних, районних, обласних, республіканських олімпіадах,
творчих конкурсах, МАН;
• залучення старшокласників у науково-дослідницьку
діяльність із подальшим виходом на шкільні, районні, республіканські учнівські
конференції та публікацією тез або доповідей;
• розробка й упровадження проектів, спрямованих
на розвиток та реалізацію творчих ініціатив вчителів і учнів ліцею.
Після виявлення обдарованих дітей
робота з ними повинна проводитися
двома групами педагогів:
§ вчителями-предметниками, що створюють
атмосферу емоційної включеносгі, збуджують інтерес до предмета, закладають
основи системи знань, відпрацьовують з учнем техніку виконання всіх видів
діяльності у процесі вирішення різних навчальних завдань;
§ наставниками,
які:
o виконують
функції наукового керівника, що виводить учня на високий професійний рівень у
роботі над темою, обраною самим учнем;
o
координують індивідуальну роботу всіх осіб,
зацікавлених у розвитку обдарованості учня;
o забезпечують
необхідне обдарованому учню спілкування;
o підтримують зв’язок із батьками обдарованого учня.
Наставниками
можуть стати вчителі, психологи, студенти, батьки або запрошені для цієї мети
фахівці. Учні вільні у виборі наставника або у відмові від роботи з
наставником.
Основні
принципи організації роботи з обдарованими дітьми
Аналіз потенційних
можливостей освітнього простору ліцею й зростаючих потреб учнів дав змогу
визначити такі принципи, що відповідають цілям і завданням програми:
§ поглиблене
вивчення тих проблем, які обрали діти;
§ насиченість
навчального матеріалу завданнями відкритого типу;
§ заохочення
результатів;
§ використання
різноманітних форм надання і впровадження в життя результатів роботи;
§ заохочення до
розуміння власної особистості;
§ установка на
самоцінність пізнавальної діяльності при вивченні наукових дисциплін;
§ евристичність
(навчання прийомам інтелектуальної праці);
§ співпраця
(перехід від принципу «крокуй за мною» до принципу «крокуй сам»).
Робота
з обдарованими дітьми проводиться:
Для учнів 5-9 класів:
• предметні гуртки та факультативи;
• індивідуальні заняття;
• заняття з різновіковими групами дітей у формі
занурення.
Заняття проводять вчителі-предметники ліцею.
Для учнів 10-11 класів:
• факультативи, спецкурси;
• наукові товариства МАН, відвідування лекційних занять від Львівського національного університету ім.. І. Франка, Тернопільського технічного університету ім.. І. Пулюя та ін.;
• індивідуальні заняття;
• заняття з різновіковими групами дітей у формі занурення.
Заняття проводять вчителі-предметники ліцею, викладачі ВНЗ.
• Гуртки та факультативи дозволяють учням випробувати себе в різних сферах діяльності, сприяють розкриттю потенційних можливостей кожного ліцеїста.
• Заняття з обдарованими дітьми проводяться в малих групах або індивідуально вчителями-предметниками і фахівцями вишів.
Науково-дослідницька робота учнів організовується через систему Бучацької філії Тернопільського обласного комунального відділення МАН України.
• наукові товариства МАН, відвідування лекційних занять від Львівського національного університету ім.. І. Франка, Тернопільського технічного університету ім.. І. Пулюя та ін.;
• індивідуальні заняття;
• заняття з різновіковими групами дітей у формі занурення.
Заняття проводять вчителі-предметники ліцею, викладачі ВНЗ.
• Гуртки та факультативи дозволяють учням випробувати себе в різних сферах діяльності, сприяють розкриттю потенційних можливостей кожного ліцеїста.
• Заняття з обдарованими дітьми проводяться в малих групах або індивідуально вчителями-предметниками і фахівцями вишів.
Науково-дослідницька робота учнів організовується через систему Бучацької філії Тернопільського обласного комунального відділення МАН України.
Науково-дослідницька
діяльність ліцеїстів спрямована на формування в них умінь:
§ застосовувати знання з практики;
§ проводити спостереження й
вимірювання;
§ формулювати проблему та бачити шляхи
її вирішення, проводити науковий експеримент;
§ моделювати реальні об’єкти й
процеси.
Однією з форм
організації позакласної роботи з навчальних -дисциплін, спрямованої, зокрема,
на розкриття творчого потенціалу учнів, є предметні тижні. Під час предметних
тижнів учні кожного класу беруть участь у різних творчих конкурсах, турнірах,
олімпіадах, тематичних святах, випускають газети, складають кросворди та
ребуси, презентації, монтують фільми. Заходи в рамках тижнів готуються і
проводяться як вчителями, так і самими учнями.
Очікувані результати:
§ сформувати
систему роботи з обдарованими учнями;
§ створити
умови для творчої самореалізації випускника базової ланки ліцею;
§ підвищити
рівень якості освіти;
§ збільшити
кількість учнів, що беруть участь у предметних олімпіадах, конкурсах, МАН, фестивалях;
§ забезпечити
спадкоємність у роботі початкової школи
та ліцею;
§ постійно
розміщувати матеріали на сайті ліцею;
§ забезпечити
участь учнів у заходах міста, району, регіону;
§ підвищувати
кваліфікацію педагогів, що працюють з обдарованими дітьми.
Матеріально-технічна база ліцею:
Важливе значення в навчально виховному
процесі відіграє матеріально-технічне оснащення. Колектив ліцею приділяє
серйозну увагу даному питанню, створюючи постійні взаємозв’язки з батьками та
спонсорами.
Усі
приміщення на території ліцею відповідають санітарно-гігієнічним нормам
ті правилам охорони праці та безпеки життєдіяльності працівників ліцею. Працює
2 комп’ютерних класи, дообладнується кабінет інтерактивних технологій, учні
самостійно працюють у бібліотеці оснащеній комп’ютером, приєднаним до мережі
Інтернет.
Протягом року у ліцеї функціонують
гуртки: польської мови, радіоелектроніки, вокальні та патріотичні, спортивні та
краєзнавчі.
Програма
саморозвитку
Головний
зміст життя людини – творчий саморозвиток, творення себе. Розглядаючи проблему
саморозвитку особистості обдарованого учня, слід враховувати його біологічний,
психологічний та соціальний аспекти.
Саморозвиток – це усвідомлений і
керований особистістю процес, у результаті якого відбувається удосконалення
фізичних, розумових і моральних потенцій людини, розгортання її
індивідуальності.
Важливою умовою, первинною сходинкою
саморозвитку особистості є внутрішня потреба у його здійсненні та самопізнання
себе.
Проблема саморозвитку особистості
обдарованої дитини у практичній діяльності ліцею займає важливе місце. Науковим
керівником обдарованої дитини спільно з психологом та батьками складаються
індивідуальні маршрути для кожного учня.
Робота з
батьками
Позитивних
результатів у роботі можна досягти лише тоді, коли буде створено умови для
реалізації творчого потенціалу кожної дитини. Важливо допомогти дитині пізнати
себе, свої здібності, нахили, допомогти їй накреслити індивідуальну програму
свого розвитку на більш чи менш віддалену перспективу з урахуванням вікових та
індивідуальних особливостей. На жаль, не всі батьки можуть вчасно помітити
обдарованість своєї дитини і створити відповідні умови для її розвитку. Багато
психологічних проблем обдарованих дітей зумовлені ставленням батьків до самого
факту обдарованості їхньої дитини. Тому потрібно прагнути до того, щоб батьки
зрозуміли: особистість цілісна і цінна саме у цілісності, в усвідомленні
дитиною своєї унікальності та унікальності будь-якої іншої людини.
Для забезпечення сприятливих соціальних,
психологічних, педагогічних умов з метою актуалізації багатогранних творчих
задатків учнів у ліцеї проводиться робота з батьками за такими напрямками:
§ покращення
психологічного клімату в родині за рахунок усвідомлення батьками своєї ролі
щодо виявлення та розвитку творчих здібностей дітей;
§ інформування
батьків щодо проблематики життєдіяльності дітей із нестандартним рівнем
розвитку здібностей;
§ орієнтування
батьків на отримання дитиною творчого досвіду вибору і прийняття рішень у
повсякденних життєвих ситуаціях, що пов’язані з її здоров’ям, навчанням,
дозвіллям, взаємовідносинами;
§ допомога
батькам обдарованих і здібних дітей у виробленні виховної стратегії всебічного
сприяння їхньої позитивної самореалізації.
Реалізація роботи з батьками
проводиться через такі заходи:
§ анкетування
батьків «Особливі діти – особливі проблеми»;
§ рекомендації
батькам обдарованих дітей «Як допомогти і не зашкодити дитині»;
§ проведення
тематичних батьківських зборів «Батьківська підтримка розвитку дитячих
здібностей»;
§ навчальний
курс-тренінг для батьків обдарованих дітей;
§ створення
постійно діючого консультативного пункту для батьків обдарованих дітей.
План
реалізації програми на 2013-2018 н.р.
№
|
Зміст заходу
|
Термін виконання
|
Відповідальні
|
1.
|
Проведення масових психодіагностичних
тестувань, спрямованих на пошук обдарованих дітей
|
Постійно
|
Психолог
|
2.
|
Ознайомлення
вчителів-предметників з орієнтованою циклограмою участі в олімпіадах,
конкурсах, турнірах, конференціях
|
1-ий
тиждень вересня2013-2018 рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи
|
3.
|
Створення й ведення єдиного банку
даних «Обдарованість»
|
Вересень
2013
|
Психолог,
заст.. директора з ВР
|
4.
|
Складання й оновлення порт фоліо
банку даних ліцеїстів, складання та коригування планів роботи
вчителів-предметників щодо роботи з обдарованими дітьми
|
Вересень,
травень
2013-2018
рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи, вчителі-предметники, психолог
|
5.
|
Організація психологічного
супроводу ліцеїстів підчас олімпіад,конкурсів,турнірів,конференцій тощо
|
Постійно
|
Психолог
|
6.
|
Адресна допомога психолога
батькам та вчителям щодо розвитку творчих здібностей та обдарованості
ліцеїстів
|
Постійно
|
Психолог
|
7.
|
Щорічна участь в різних етапах
Всеукраїнських олімпіад з базових навчальних дисциплін
|
Відповідно
графіка проведення олімпіад
2013-2018
рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи, вчителі-предметники
|
8.
|
Щорічна участь в різних етапах
Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН
|
Відповідно
графіка проведення
2013-2018
рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи, вчителі-предметники
|
9.
|
Участь у Міжнародних конкурсах
«Бобер», «Левеня», «Кенгуру», «Лелека» та інші.
|
Відповідно
графіка проведення
2013-2018
рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи, вчителі-предметники
|
10.
|
Співпраця з викладачами та
студентами ВНЗ
|
2013-2018
рр
|
Заст.
директора з ВР
|
11.
|
Створення банку методичних
матеріалів для роботи з обдарованими дітьми
|
2014-2018
рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи, бібліотекар
|
12.
|
Організація участі у різноманітних
конкурсах, турнірах,спартакіада та змаганнях для обдарованих дітей
|
2013-2018
рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи, вчителі-предметники
|
13.
|
Щорічне оновлення матеріальної
бази навчальних кабінетів щодо реалізації програми роботи з обдарованими
дітьми
|
2014-2018
рр
|
Дирекція
ліцею, завідуючі навчальними
кабінетами
|
14.
|
Популяризація досягнень
обдарованих дітей серед ліцеїстів та батьків
|
2014-2018
рр
|
Заст.
директора з ВР, класні керівники
|
15.
|
Оновлення медіа теки ліцею з
даної проблеми
|
Жовтень,
січень 2014-2018 рр
|
Заст.
директора з навчально-виховної роботи, бібліотекар
|
16.
|
Проведення майстер-класів,
педрад, практичних занять тощо.
|
Згідно
річного плану ліцею
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи
|
17.
|
Створення авторських методичних
матеріалів для роботи з обдарованими дітьми
|
2013-2018
рр
|
Педколектив
|
18.
|
Участь у семінарах,
науково-практичних конференціях різного рівня для педагогів, що працюють з
обдарованими дітьми
|
Постійно 2013-2018 рр
|
Педколектив
|
19.
|
Інформування про досягнення
обдарованих дітей у ліцейній та місцевій пресі
|
2013-2018
рр
|
Заст.
директора з ВР
|
20.
|
Створення електронної бібліотеки
для наукового та творчого розвитку дітей
|
2014-2018
рр
|
Бібліотекар, інженер ІТ
|
21.
|
Моніторинг участі ліцеїстів в
олімпіадах, конкурсах,турнірах, конференціях
|
2014-2018
рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи
|
22.
|
Щорічний аналіз роботи з
обдарованими дітьми
|
Травень 2014-2018 рр
|
Заст.
директора з навчально-методичної роботи, психолог
|
Немає коментарів:
Дописати коментар